יום שני, 21 בדצמבר 2009

הלא ידעת אם לא קראת

במגזין ״עיר ואור בישראל״ ש״המודיע״ הוציא לאור לפני חנוכה, התודעתי לראשונה לצורך החיוני והבלתי ניתן לוויתור של אינסרט תחת הכותרת ״5 דברים שלא ידעתם על....״ החייב להתמלאות בכל כתבה ובכל מחיר, גם אם ממש כן ידעתם.
בטוחני שחלקכם טורחים ומתאמצים כעת לאתר בכל זאת איזשהו לימוד זכות על העיתון ועורכיו. זה בסדר, כך צריך יהודי לחשוב ולהתנהג, והאמת, גם אני ניסיתי את כוחי בלימוד זכות, ואפילו די הצלחתי להוריד מהבוידעם כמה הסברים על חוסר מקצועיותם של כתבי ״המודיע״.
אולם מי ששיבשו לי את תכנית לימוד הזכות שלי הם לא אחרים מאשר צוות הכתבים והעורכים של העיתון, שדאגו, במקצועיות ראויה לציון, לחסום מראש כל הסבר חיובי על רמתם המקצועית.
הנה לפניכם ציטוט של אחד מחמשת הדברים שלא ידענו על העיר ״פתח תקוה״: ״בפתח תקוה מצויה הישיבה הגבוהה הידועה, הלא היא ישיבת ׳אור ישראל׳, בראשות הגר״י רוזן״.
ייתכן שלא כולכם מבינים את השפה שבה כתב העיתון את הציטוט הנ״ל, לכן נתרגם אותו לשפה פשוטה ומובנת יותר, והרי היא לפניכם וכאילו כך כתוב: ״נכון שישיבת ״אור ישראל״ בפ״ת הינה ישיבה ידועה, וזה לכאורה סיבה מספיק טובה לא להכניס אותה במסגרת אחד הדברים שאתם לא יודעים על פ״ת, אבל היות ולא מצאנו משהו שלא ידעתם על פ״ת, משהו מעניין, היסטורי או דרמטי, ובהתחשב בעובדה שאתם בין כך מטומטמים, גם אם לא לגמרי, אבל לפי החשבון אם תמשיכו לקרוא את עיתוננו אז עם הזמן תהפכו לכאלה, נרשה לעצמינו לזלזל באינטליגנטיותכם ונכתוב את זה בכל זאת״.
אבל היות ולימוד זכות נהפך אצלי לטבע ראשון, אזי לאחר חשיבה מאומצת ומרוכזת, עלתה בי ההכרה שבעצם איני מבין את הנקרא, וככל הנראה כוונתם היתה, שאחד הדברים שלא ידעתם על פתח תקוה, זה שישיבת ״אור ישראל״ הינה ישיבה ידועה, לא סתם איזה ישיבה פשוטה אי שם באזור השרון. אולי.

לאחר כמה ימים חשבתי לעצמי אולי גם אני אתרום את חלקי כדי לספק את הביקוש הרב שנוצר בשוק ל״5 דברים שלא ידעתם על....״, לכן איידע אתכם בשלשה דברים שלא ידעתם על ״המודיע״ בכלל ועל ״עיר ואור בישראל״ בפרט:
1. שמערכת העיתון חושבת, שדבר פשוט הוא שנציגי הציבור החרדיים ממגזרים שונים, וכן הקהילות המגוונות בכל ערי הארץ אינם חיים בשלום ובהרמוניה. (אין לי הסבר אחר מדוע במסגרת הסיקור של כל עיר חייבים לציין ולהדגיש, ולחזור ולשכנע שכאן בעיר הזאת, בניגוד למקומות אחרים, האחדות נפלאה והשותפות בהרמוניה מושלמת.)
2. שעל פי הבנתם, להלכה, אסור להתפלל או ללמוד, ואולי כלל לבנות בית כנסת מפואר ויוקרתי. (אין לי הסבר אחר למה כתבו במסגרת הסיקור על העיר ״צפת״: ״מצאנו בתי כנסיות מפוארים במיוחד שנבנו אמנם לפי הסגנון היוקרתי המקומי אבל הומים מאדם. בזמני התפילות, בשיעורי התורה, אפשר למצוא כאן המוני-המוני יהודים הבאים לחסות הצילם של בתי מקדש המעט״.
לאחר שמצפון ״לימוד הזכות״ עבד אצלי חזק, שוב הגעתי למסקנה שהטעות עמי והצדק עם ״המודיע״. שכן כוונתם היתה שאם קיים בית כנסת מפואר ויוקרתי, כנראה שבנו אותו אנשים עם כסף, ולפי הסטטיסטיקה הישראלית לא מדובר בחרדים, וא״כ וודאי פלא הוא שבית הכנסת הלזה המה מאדם).
3. אנחנו עדיין מנויים על העיתון. (ולכן בשלב זה כל הביקורת מופנית אליו).
4. תחפשו עוד שני דברים שאתם יודעים על המודיע, ותוסיפו אותם בעצמכם לרשימת ״5 הדברים שלא ידעתם על המודיע״.

שלכם
יוסל׳ה

תגובה 1: